3 effectieve acties die tonen hoe je social media uit kunt buiten

Vaak wordt gewaarschuwd dat potentiële werkgevers je op verschillende social media opzoeken wanneer je hebt gesolliciteerd. Zij zullen niet altijd even blij zijn om je dronken foto’s te zien… Maar het kan ook anders! De Nederlandse Xuan Thai gebruikte Facebook in haar voordeel en dwong een sollicitatiegesprek af waar die Heineken onmogelijk kon afwijzen.

Likes leiden tot sollicitatie

Thai zag een vacature van Heineken, die een social media manager zocht. Toepasselijkerwijs solliciteerde Xuan Thai via Facebook. Ze zette haar brief aan Heineken op het netwerk en kreeg bijna 24 duizend likes. Heineken kon vervolgens niet meer om haar heen. Het publiekelijk delen van de brief laat volgens Thai zien dat ze ‘enorm gemotiveerd’ is. In haar brief schrijft ze: “Alle Facebook vrienden en vrienden van vrienden die nu meelezen en dit kunnen waarderen, schroom niet om massaal dit bericht te liken en te delen. Dan helpen jullie mij om Heineken te laten zien wat mijn invloed is via social media! Krijgen jullie een biertje van me!” Haar post leverde in ieder geval een gesprek op met de bierbrouwer.

De meest geretweette selfie ooit

Dat zo’n brief al 24 duizend likes binnenhaalt, zegt iets over het enorme bereik van social media. Wat dacht je van de marketingcampagne van Samsung? Tijdens de afgelopen Oscars gaf de smartphonefabrikant bijna 20 miljoen dollar uit aan marketing. Presentatrice Ellen DeGeneres maakte een ‘selfie’ met een aantal acteurs en gebruikte daarvoor een Samsung Galaxy Note 3. Een andere camera maakte daar weer een foto van en die ging de wereld rond. Via Twitter werd hij in korte tijd 3 miljoen keer geretweet: een wereldrecord. Knap staaltje product placement.

ellen-selfie-oscars

Snapchat trekt jongeren

De website WTF.nl hield een ludieke actie met het sociale platform Snapchat. Hiermee kun je foto’s en filmpjes sturen naar vrienden die het plaatje dan een aantal seconden kunnen bekijken, voordat hij verdwijnt. Alle bezoekers van WTF.nl konden meedoen aan de prijsvraag. Een vraag was er echter niet: bezoekers moesten een foto of video aan WTF.nl sturen van wat ze wilden winnen. De coolste zou winnen. Meer dan vijfhonderd foto’s en filmpjes kwamen binnen, met de (saaie?) iPhone 5s als meest gevraagde prijs. Voor zo’n € 1300 euro incl. abonnement kun je de iPhone via PhoneHouse bestellen. De winnaar van de prijsvraag vroeg om een iets excentriekere prijs; een tandemsprong uit een vliegtuig. Dat mag hij gaan doen. WTF.nl probeerde met de actie jongeren te trekken en volgens hoofdredacteur Dennis van Luling is dat gelukt.

wtf-site